Latgaliešu rakstu valoda un novadmācība skolā

Novadmācības stundas notiek 1. – 4. klasēs. Mazie bērni sāk apjaust, kurā novadā dzīvo, kas ir mūsu pilsēta, Rēzeknes novads, Latgale. Ar teiku palīdzību viņi ir iepazinuši Rāznas ezeru, Lielo Liepu kalnu, Rēzeknes pilskalnu. Skolēni ir dzirdējuši, ka vecvecāki reizēm runā nedaudz nesaprotamāk kā viņi paši, tāpēc skolā sāk apjaust, ka Latgales novadā atšķiras valoda. Reizēm tas viņiem ir pārsteigums, reizēm ir skaidrojums, ka tā runā mājās.

Bet mums ir arī latgaliešu rakstu valodas mācība

Paguojušijā muoceibu godā mēs ar 8. klašu školānim pamatšķolys pūsmā īsuokam muoceitīs latagalīšu volūdu. Šūgod tū turpinojom.

Eistineibā as ngrybu saceit, ka īsuokom. Tys ir turpynuojums myusu dzymtois pastuovušajai volūdai pyrms daudzim godsymtym. Mēs dzeivojom šudiņ, 21. godsymtā, bet nivīns nu myusim nav radīs nu grīķu mitoloģejis haosa. Ir vacoikī, vacvacoikī un tai daudzys, daudzys paaudzis atpakaļ.

Tagad ir Dvieseļdīnas, kopūs nūteik sveceišu vokori. Mes aizejom uz turīni, sakūpjam nūkrytušos lopys un runojom sovā storpā par ikdīnys problemom, prīkim un, prūtams, dorbu. Mes grybom vysim sovim meilīm aizguojiejim pastuosteit par sevi, sovu ģimeni. Un tod rūdās jautuojums, voi mes runojom babeņis un dzedeņa volūdā? Voi mes tīšom naasom puorruovuši kaidu ļūti svareigu sovas dzymtas saikni? Kuopiec mes daudzi vairs narunojom latgaliski?

Tuopiec myusu, 9. klašu 10 školānu, uzdavums ir atjaunuot sovys saknis, īzamuoceit laseit un runoit latgaliski. Prīks par jaunīšim, kuri cenšas, kurim izadūd, kuri apsazynojās, ka nuok nu tuos burveigos zylūs azaru zemis, kurā runoij latgaliski.

Viesturiskajā 1918. goda kongresā Latgale tyka pivīnuota Latvejai. Ja nabyutu myusu zemeitis, Latveja palyktu kai ar atvārtu krokodila muti. Tagad Latvejai ir skaista kontūra. Prīcoisimēs par tū!

Školā ir izvītuoti plakāti ar uzrokstu “Runuosim latgaliski!” Piec tam maiņāsim cytus uzrokstus. Arī ģimenois runoisim latgaliski! Nazakautrēsimēs nu sovys paguotnis! Lai atdzymst myusu babeņu un dzedeņu skaistuo volūda! Lai aizejūt uz kapeņim, vysi varātu parunout myusu mīlūs, kluot vairs naasūšūs cylvāku volūdā! Lai volūdai ir nuokūtne, lai tei skan školā, ģimenī tautā!

Sagatavoja: Biruta Trimalniece

Sadarbība – viens no priekšnosacījumiem, lai nodrošinātu bērna kvalitatīvu pāreju no pirmsskolas izglītības posma uz sākumskolu

24. novembrī Rēzeknes 5. pamatskolā notika sadarbības pasākums, kur audzinātājas no PII “Varavīksne”, “Māriņa”, „Bitīte” un „Vinnijs Pūks” vēroja stundas 1. a klasē (skolotājs I.Krievāne, A.Gudrenika) un 1. c klasē (skolotāja R.Ogriņa).

Pēc stundām skolotājas, audzinātājas un sākumskolas MK vadītāja apsprieda aktuālākos jautājumus par sadarbību starp skolu un pirmskolas izglītības iestādēm.

Mārtiņdienas lustes 1. - 3.klasē

Kas tur dīc, kas tur rīb
Ap to mūsu istabiņu?
Mārtiņš gaili dancī veda,
Ap istabu tekādams.

10. novembrī tiek svinēta Mārtiņdiena. Kopš seniem laikiem to uzskata par rudens beigām un ziemas sākumu.

Mārtiņdienas nedāļā katra klase taisīja GAILI dažādās tehnikās. Tad tika veidota Gaiļu izstāde.

Mārtiņdiena arī šogad skolā tika svinēta, ievērojot skolas veidotās tradīcijas – masku gājienu, dziesmu dziedāšanu un rotaļās iešanu.

Neiztika arī bez Gaiļu cīņām, Katrā klasē bija noskaidrots stiprākais gailis. Zālē sacentās Gaiļi starp klašu grupām.

Noslēdzās Mārtiņdienas pasākums ar disenīti, kur izskanēja bērniem mīļākās dziesmas.

Sākumskolas skolotājas

Martindiena_rakstam

KARJERAS NEDĒĻA RĒZEKNES 5. PAMATSKOLĀ

Karjeras nedēļas ietvaros skolā tika rīkots konkurss „Nosaki savas klases superspējas”, kur paralēlklases nedēļas garumā sacentās savā starpā, pielietojot dažādas prasmes un spējas, pielaikojot dažādas profesijas.

Konkursa mērķis: veicināt interesi skolēnu vidū par karjeras un profesijas jautājumiem, pārbaudīt prasmes un spējas, veidot pozitīvu klases tēlu.

Konkursa noslēgumā klases saņēma diplomus ar šādām nominācijām:

1.A VISĀTRĀKĀ KLASE
1.B VISDRAUDZĪGĀKĀ KLASE
1.C VISIZPALĪDZĪGĀKĀ KLASE

2.A VISKREATĪVĀKĀ KLASE
2.B VISDROSMĪGĀKĀ KLASE

3.A VISSASKANĪGĀKĀ KLASE
3.B VISERUDĪTĀKĀ KLASE

4.A VISSALIEDĒTĀKĀ KLASE
4.B VISAKTĪVĀKĀ KLASE

5.A VISMŪZIKĀLĀ KLASE
5.B VISKLUSĀKĀ KLASE

6.A VISJAUTRĀKĀ KLASE
6.B VISUZSTĀJĪGĀKĀ KLASE

7.A VISJAUTRĀKĀ KLASE
7.B VISKOMUNIKABLĀKĀ KLASE

8.A VISSZINOŠĀKĀ KLASE
8.B VISKREATĪVĀKĀ KLASE

9.A VISORGANIZĒTĀKĀ KLASE
9.B VISPATRIOTISKĀKĀ KLASE

Īsts prieks darboties ar talantīgiem skolēniem!


Mēs lasījām dzeju un kastaņus…

Jau vairāk kā 50 gadus septembris Latvijā vienmēr ir bijis Dzejas dienu mēnesis, kad ar pirmajām rudens lapām dzejas lasījumi pieskandina skolas, pilsētas un parkus. Rodas sajūta, ka tieši dzejas lasīšana kā viena no skaistākajām tradīcijām katru mūsu rudeni padara īpašu.

Šogad Rēzeknes pilsētas 2. bibliotēkas - CB filiāles vecākās bibliotekāres Sanita Aļberhta un Vija Kasparenoka saulainā 15. septembra dienā tikās ar Rēzeknes 5. vidusskolas 4.b klases skolēniem pasākumā “Mēs lasījām dzeju un kastaņus”.

Pasākums sākās ar to, ka katram skolēnam tika iedots kastanis, ko ielikt kabatā, jo pastāv ticējums, ka kastanis neitralizējot slikto enerģiju un piesaistot pozitīvo. Šajā trauksmainajā laikā tas ir īpaši svarīgi.

Skolēni uzmanīgi klausījās stāstījumu par Dzejas dienu tradīcijām, tad katrs pasākuma dalībnieks nolasīja dzejolīti, kurš bija uzrakstīts uz krāsaina papīra kļavu lapas formā.

Pēc skaļās un aizrautīgās lasīšanas bērni aktīvi iesaistījās diskusijā par dzejoļu saturu un galvenajiem tēliem, mēģināja iztēloties to, ko mums vēlējies pateikt dzejas rindu autors.

Pasākuma nobeigumā uz ietves skolas priekšā ar krāsainiem krītiņiem tika rakstītas gan dzejas rindas, gan zīmēti dzejoļu galvenie tēli.

Lai mums visiem lasītprieks neapsīkst, bet aug arvien lielāks!

Aelita Andrejeva, Sanita Aļberhta, Vija Kasparenoka


I.am.I” – Es esmu es, esmu daļa no pasaules

Rēzeknes 5. vidusskolā 2021. gada jūnija mēnesī tika īstenots biedrības „IN-LAAT” organizētais piecu dienu aktivitāšu projekts I.am.I”. Projekta mērķis - veicināt jauniešu personības izaugsmi, spēju un talantu apzināšanu, veiksmīgas personiskās dzīves veidošanu, jauniešu kompetenču pilnveidošanu, personīgo mērķu apzināšanu un sasniegšanu. Projekta uzdevums bija palielināt jauniešu motivāciju turpināt formālo izglītību un veicināt viņu aktīvu līdzdalību sabiedrības procesos. Projekta ietvaros piedalījās 20 jaunieši no 7. līdz 9. klasei.

Projekta rezultātā mērķa grupas jaunieši, darbojoties grupās un komandās, ieguva praktiski pielietojamas zināšanas dažādās dzīves jomās, kas ļaus pilnveidot savas komunikāciju prasmes, mācīties izmantot savus resursus un zināšanas, lai pārvarētu dzīves izaicinājumus un krīzes, kā rezultātā jaunieši ieguva pārliecību par savām spējām un talantiem. Projekts pozitīvi ietekmēja jauniešu klātienes atkalredzēšanos un kopīgo komunikāciju, kas veidoja izpratni par personīgo mērķu sasaisti ar izglītību, stiprināja ticību sev un veidoja vēlmi būt aktīviem.

Darbojoties treneru un speciālistu vadībā jaunieši apguva:

  • kas ir win-win princips, kā atbalstīt otru, veidot sadarbošanos un uzticēšanos;

  • kas ir personīgā motivācija un dzīves mērķi;

  • kā plānot un rīkoties ar savām finansēm;

  • kā izmantot fiziskajam aktivitātēm pieejamos resursus, izveidoja vingrinājumu kompleksu, kā noņemt psiholoģisko spriedzi;

  • kas ir veselīgs uzturs un kā to pagatavot, izveidoja savu dienas „veselīgo ēdienkarti;

  • kā veidot savu prezentāciju un uzstāties;

  • kas ir pamata ētikas noteikumi dažāda veida komunikācijās.

Noslēguma nodarbībā skolēni piedalījās konditorejas meistarklasē un gatavoja Pavlovas kūkas. Projekta noslēgumu atzīmēja ar kopīgo kliņģera baudīšanu. Kā pārsteigums jauniešus sagaidīja praktiski pielietojama balva – ūdens pudeles ar projekta logo, kas uzreiz tika likta lietā un lieliski noderēja karstajā dienā.

Īpašu paldies sakām Rēzeknes 5. vidusskolas jauniešiem par ļoti aktīvu līdzdarbošanos un atbalstu, kā arī liels paldies Rēzeknes 5. vidusskolai, īpaši skolotājai Indrai Čiževskai par veiksmīgu sadarbību!

Vairāk informācijas par projekta īstenošanas gaitu sociālā tīkla Facebook lapā IAMI projekts un Instagram lapā IAMI_projekts.

Nodarbības atbalsta Eiropas Savienības finansēts projekts Nr. 8.3.4.0/16/I/001 „Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku samazināšanai”.